*Untuk Saudara2ku yg Telah ber Usia 40 thn ke Atas, Jaga Kesihatan*

Proses Penuaan (aging), Sudah Mulai Sejak usia 32 tahun, dgn Mulainya *Penurunan Fungsi Organ-Organ* (Seperti Ginjal, Lever, Anak Ginjal, Hypophyse dsb.nya) dan 

*Penurunan Hormon-Hormon* (Seperti Testosteron, Growth Hormon, Coenzym Q10, Melatonin dan Antioksidan).
Pada Wanita usia 40 th Mulai berlaku Penurunan Estrogen. Pada Lelaki: Penurunan hormon Progesteron dan Testosteron.
Penuaan Adalah Suatu Penyakit yg Berlangsung semulajadi yg Sebenarnya Tidak Dapat di Cegah, diubati dan di Kembalikan Menjadi Muda.
Penuaan Bukanlah Hukuman, tetapi akibat faktor dari Genetik dan penjagaan kesihatan diri yg kurang.

*Beberapa Penyakit yang Muncul Akibat Proses Penuaan*, adalah:

1. Osteoporosis.

2. Metabolik Syndrome, dgn Akibat Penyakit Cardiovascular (seperti Stroke, Penyakit Jantung Koroner dan Hypertensi).

3. Cancer (seperti Payudara, Colorectal/Usus, Prostat, Ovarium).

4. Alzeimer.

5. SD (Sexual Dysfunction).

 

*Apa yang harus dilakukan ?*


*1. Bergerak*.
Berjalan kaki  5 km/hari) dapat Mencegah Osteoporosis (Rapuh Tulang) dan Hypertensi.

*2. Senaman Pernafasan* Seperti Meditasi, latihan pernafasan, Yoga, dsb 2x / Minggu. 

Paru-paru Perlu Latihan Deep breathing/maximal breathing, untuk meningkatkan Aliran Darah, Mengurankan CO2.

*3. Kurangi Karbohidrat*  
Cukup Protein, Buah dan Sayur.


*4. Jaga Berat Badan*

Lingkaran Perut Tak Boleh Lebih 80 cm untuk wanita, 90 cm untuk Lelaki. 

BMI Tak Boleh Lebih 30 kg/m2.

*5. Tekanan Darah Tak Boleh Lebih 140/90.*

Cek Tekanan Darah selalu


*6. Kadar Gula Darah  Tak Boleh Lebih 110, Trigliserida 150, HDL Harus Lebih 50.*

Jadi buat Ujian Darah Tiap 6 Bulan. 
*7. Threadmill/ berjalan Setiap Hari*


*8. Wanita Mamografi dan PAP Smear setiap 3 thn*

Detection awal kanser Serviks dan Payudara.

 

*9. Istirahat Cukup*

Tidur 6 jam,  Padamkan Lampu (Merangsang Growth Hormon). 

Jangan Makan 3 jam Sebelum tidur (Mencegah GERT, Mencegah Sesak nafas). 

Bantal Jgn terlampau tebal (Meningkatkan Oksigen ke otak). 

Miring ke Kanan (mengurangi Beban Jantung).

*10. Kurang Stress*

Jangan bekerja di Luar Kemampuan. 

Perbanyak Doa atau Meditasi, Perbaiki Kualiti ibadah, Hiburan, berbual Santai, dan Banyak  Membaca, Silaturahim atau Berkumpul dgn kawan2. Tidak Boleh Marah2 atau Emosi Maupun Terlalu Bersedih.

11. Amalkan Makanan Kesihatan yg dapat membantu tubuh badan secara keseluruhan. Ia bukan sihat sahaja, tapi meliputi hidup bekeluarga, daya seks, keintiman, kecantikan dll. Audestee menawarkan produk menyeluruh untuk LELAKI dan WANITA. Hanya satu produk sebagai amalan dah membantu. 

Lebih info ANJELIETA untuk Wanita

Lebih info SADOEMAN untuk Lelaki
*Semoga Bermanfaat*
SILA HUBUNGI KAMI

Advertisements